“Scheidsrechter, waarom nou toch?”

Op maandag 18 maart was er een spelregelavond georganiseerd in de serre van het sportcafé van Sportpark Den Elshof in Groenlo.

Onze vereniging had bij het NHV het verzoek neergelegd voor hulp bij een avond over spelregels voor senior leden en ouders van jeugdleden. Dit om meer idee te krijgen bij waarom een scheidsrechter nou fluit. Wat zijn de regels en hoe worden deze dan toegepast.

Het NHV had middels een werkgroep de scheidsrechters Tom Erinkveld en Rob Wiendels bereid gevonden deze spelregelavond te presenteren. Deze heren hebben jarenlang bij UGHV in Ulft in de wedstrijdsport gespeeld en hebben dit nu op een lager pitje gezet om hun scheidsrechter carrière voorrang te geven. Ze zijn in 2017 begonnen met de eerste wedstrijd in de wedstrijdsport te fluiten en het laatste stap en hoogtepunt was het fluiten van de interland Nederland – Tsjechië bij de heren. De heren waren onder de indruk en moesten zichzelf zeker even knijpen om het besef te hebben dat ze tussen Dani Baijens, Niels Versteijnen en Bobby Schagen. Toch allemaal wel handbal vedettes te noemen. Daarnaast zijn ze bijna iedere week in de BENE=leaugue te vinden om daar mooie wedstrijden te fluiten.

Het was gezellig druk in de serre van sportcafé Den Elshof

De heren hadden een informatieve presentatie meegenomen die ook beelden van wedstrijden bevatten. Sommige zelfs van hun eigen wedstrijden. Hierin zaten voorbeelden van overtredingen, maar ook van situaties waar ze in terugblik soms ook niet wisten wat ze er mee aan moesten. Waar ze daarna beeld konden laten zien wat ze ervan geleerd hadden en in een latere wedstrijd meteen weer konden toepassen.

Er was ook ruimte voor vragen en een “rondje langs de velden”.  Soms ging het voor ouders van jeugdleden zonder eigen handbalervaring wel te snel. En moesten beelden meerdere malen afgespeeld worden om de situatie te laten zien. Maar dit kon de pret niet drukken. Zeker niet, want hiermee werd de beleving alleen maar vergroot voor iedereen.

Aan het einde van de avond had iedereen genoten van de ankedotes, informatie en tips die de Rob en Tom hadden gedeeld met het publiek van deze avond. Want de opkomst was mooi. Ook na de presentatie werden er nog wat tips en tricks onderling gedeeld en ging iedereen tevreden naar huis.

De conclusie van de avond was dan ook dat de samenstelling van de belangstellenden misschien iets te ver uiteen lag, maar dat dit in een mooiere afstemming zeker voor herhaling vatbaar is. Dus wie weet komen er nog meerdere avonden waar de spelregels van het handballen als een rode draad doorheen lopen, maar waar het plezier voor het spel voor iedereen de boventoon voert.

Zondag 10 september is de eerste puppy training weer geweest, maar er staan er nog meer op de agenda. De eerst volgende training zal plaatsvinden op zondag 12 november van 10:00 uu

Onlangs kwam Niels van de Rabobank met een cheque de sporthal binnen. We ontvangen maar liefst €579,88 euro van de actie RaboClubSupport! Hier kunnen we mooie trainingspakken van

De HV Grol is sinds dit seizoen een samenwerking aangegaan met Sport 2000. Wil je zelf kleding, tassen, ballen of accessoires aanschaffen dan kan dit via de webshop van Sport 2000.